Dysleksi
Hva er Dysleksi?
Dysleksi er en språkbasert lærevanske, knyttet til språkets lydstruktur. Ofte brukes begrepet dysleksi synonymt med "spesifikke lese- og skrivevansker". Dysleksi kan være arvelig betinget, og det anslås at 3 til 5 % av alle elever i skolen har dysleksi.
Et tidlig tegn på dysleksi kan være vansker med å forstå rim eller lytte ut første og siste lyd i ord. Ved skolestart kan eleven ha problemer med å lære bokstaver og knytte bokstavsymboler til lyder. Leseutviklingen blir forsinket og leseferdighetene er gjerne markant svakere enn forventet ut fra elevens læringsevne. På senere klassetrinn kan symptomene være dårlig leseflyt og leseforståelse. Elever med dysleksi vil vanligvis også få vansker med staving og tekstproduksjon.
Lese- og skrivevansker, dysleksi, avdekkes via informasjon, observasjon og kartlegging.
Skolens arbeid med å avdekke lese- og skrivevansker, dysleksi
Skolen kartlegger og registrerer alle elevers leseferdigheter systematisk. Vi følger opp leseutviklingen hos alle elever og setter inn tiltak for de som trenger det. Vi ønsker at foreldre og elever skal oppleve at skolen lytter og tar dem på alvor dersom eleven strever med lesing og skriving. En mislykket leseprosess kan få negative konsekvenser, både for elevens læring, motivasjon og selvbilde. Tidlig innsats er viktig, slik at eleven opplever å få hjelp med sine lese- og skrivevansker og dermed kontroll over egen læringssituasjon. Elever med dysleksi vil med god tilrettelegging og kompenserende hjelpemidler ha de samme forutsetninger for å lære som sine medelever.
Testverktøy
I tilfeller det oppdages store vansker med lesing benytter skolen testverktøyet LOGOS til å kartlegge lese- og skrivevansker, avdekke dysleksi og utarbeide tiltak. Skolen har noen ansatte som er LOGOS-sertifisert. Elever kan testes med LOGOS fra 2. trinn og oppover.
Eleven gjennomfører LOGOS digitalt, alene sammen med testansvarlig, som presenterer oppgavene som kommer frem på dataskjermen. Elevene svarer både muntlig og velger svar- alternativer på skjermen. For mer informasjon, se https://logometrica.no/logos
Elevens rettigheter
Skolen har ansvar for å tilrettelegge for elever med lese- og skrivevansker, dysleksi.
Opplæringsloven § 1.3 gir alle elever rett til tilpasset opplæring, og §1.4 gir rett til tidlig innsats for elever på 1. – 4. trinn, som står i fare for å bli hengende etter i lesing og skriving. I enkelte tilfeller vil det være behov for å henvise eleven til PPT for å få en nærmere utredning i forhold til spesialundervisning iht. § 5.1 i Opplæringsloven.
Ved henvisning til PPT er det skolen som vanligvis henviser i samråd med foresatte. Elever med spesifikke lese- og skrivevansker, dysleksi, med et dokumentert behov for PC eller nettbrett til skolearbeid i grunnskolen, kan få et tilskudd fra NAV på 3 200 kroner til kjøp av PC eller nettbrett.
I tillegg kan man søke om Lingdys, som er en programvare som hjelper med lesing og skriving. Les mer på NAV’s nettsider.
Hva tilbyr vi?
IPAD
PC (må søke NAV)
digitale bøker
Programvare Lingdys (må søke NAV)/Into Words
Rettighetskort til eleven
Dysleksi Norge har laget et rettighetskort som elever kan legge frem for nye lærere, vikarer eller andre, slik at alle blir minnet om hvordan man tilrettelegger for en som har dysleksi. Kortet må tilpasses den enkelte elev. Kortet blir klargjør og levert til eleven høst 2023.