IKT
Informasjon til foreldre om iPad og digitale ressurser
Historie
I 2018 utarbeidet Danielsen Sotra en digitaliseringsstrategi. Dette var en respons på Kunnskapsdepartementet sin “Digitaliseringsstrategi for grunnopplæringen i skolen”, som kom i 2017.
Danielsen Sotra sin digitaliseringsstrategi ble evaluert og bearbeidet av den interne ikt-gruppen i 2021 og igjen i 2023.
Våren 2023 gjennomførte vi en grundig evaluering på småtrinnet der ansatte og foreldre kunne komme med tilbakemeldinger på en del konkrete spørsmål som gjaldt bruk av digitale ressurser på skolen og til lekser.
Evaluering etter 5 år
5 år etter at ny digitaliseringsstrategi ble innført var det tid for å evaluere praksis ved å se på hvilke resultater dette har gitt oss i opplæringsøyemed.
Etter evaluering av gjeldende praksis på småtrinnet har vi utarbeidet et dokument som danner grunnlaget for videre satsing innenfor bruk av digitale ressurser i skolehverdagen.
I undersøkelsen er det 15 pedagoger fra småtrinnet som har svart, og på foreldreundersøkelsen er det 53 foreldre fra småtrinnet som har svart.
Viktige kritiske spørsmål om skjermtid, tilgjengelighet til negativt innhold på nettet og passiv innlæring blir løftet opp fra foreldre. Det kommer også frem positive tilbakemeldinger som alternativ og tilpasset læring, variasjon og motivasjon og økt mestring på skriftlig arbeid. For flere detaljer, se rapport: Oppsummert rapport, juni 2023
Veien videre
I Danielsen Sotra sin digitaliseringsstrategi har vi presisert at vi ikke skal være en heldigital skole, men at vi skal ha en naturlig variasjon mellom digital og analog læring.
Et spørsmål det er knyttet usikkerhet til er hvor mye tid elevene bruker på iPad i skolehverdagen. Her ser vi at foreldre tror iPaden blir brukt en del mer enn det som er realiteten. Det er forskjell fra trinn til trinn, men vi ser etter undersøkelsen på småtrinnet at den gjennomsnittlig brukes rundt en time per dag. Her vil det være forskjeller fra periode til periode. Det er viktig for oss å presisere at dette skal være styrt bruk og at ressursene som brukes her er pedagogiske og som et supplement til analog læring.
Rutiner i fokus, fra høsten 2023:
iPadene blir liggende på skolen og blir i hovedsak ikke med hjem. Det vil si at leksene fremover vil være analoge.
Vi vil opprettholde fokuset på høy kontroll i klasserommet og dermed kontinuerlig styring av hva iPaden brukes til.
Vi må sørge for at iPaden bare blir brukt for å innovere læringen. Den må tilføre noe nytt og bedre for at den skal taes i bruk. Den blir dermed et supplement, og ikke hovedverktøyet.
Høsten 2023 fortsetter vi evalueringen på mellomtrinnet og ungdomstrinnet.
Ikt-ansvarlig
Karsten Raunehaug 25/8-2023