IKT


Informasjon til foreldre om iPad og digitale ressurser



Historie


Evaluering etter 5 år

5 år etter at ny digitaliseringsstrategi ble innført var det tid for å evaluere praksis ved å se på hvilke resultater dette har gitt oss i opplæringsøyemed.

Etter evaluering av gjeldende praksis på småtrinnet har vi utarbeidet et dokument som danner grunnlaget for videre satsing innenfor bruk av digitale ressurser i skolehverdagen. 

I undersøkelsen er det 15 pedagoger fra småtrinnet som har svart, og på foreldreundersøkelsen er det 53 foreldre fra småtrinnet som har svart.

Viktige kritiske spørsmål om skjermtid, tilgjengelighet til negativt innhold på nettet og passiv innlæring blir løftet opp fra foreldre. Det kommer også frem positive tilbakemeldinger som alternativ og tilpasset læring, variasjon og motivasjon og økt mestring på skriftlig arbeid. For flere detaljer, se rapport: Oppsummert rapport, juni 2023


Veien videre

I Danielsen Sotra sin digitaliseringsstrategi har vi presisert at vi ikke skal være en heldigital skole, men at vi skal ha en naturlig variasjon mellom digital og analog læring. 

Et spørsmål det er knyttet usikkerhet til er hvor mye tid elevene bruker på iPad i skolehverdagen. Her ser vi at foreldre tror iPaden blir brukt en del mer enn det som er realiteten. Det er forskjell fra trinn til trinn, men vi ser etter undersøkelsen på småtrinnet at den gjennomsnittlig brukes rundt en time per dag. Her vil det være forskjeller fra periode til periode. Det er viktig for oss å presisere at dette skal være styrt bruk og at ressursene som brukes her er pedagogiske og som et supplement til analog læring.


Rutiner i fokus, fra høsten 2023:


Høsten 2023 fortsetter vi evalueringen på mellomtrinnet og ungdomstrinnet.


Ikt-ansvarlig

Karsten Raunehaug 25/8-2023