Lekser
Lekser
De siste årene har lekser og betydningen av lekser for læring blitt debattert både blant elever, lærere og foreldre. På skolen vår ønsker vi å gi lekser fordi vi mener at det er viktig for elevens læring. Det er likevel slik at ikke alle typer lekser gir mer læring, og det å gi lekser på feil måte kan føre til demotiverte elever og slitne foreldre.
Lekser må ikke være så vanskelige at eleven ikke har forutsetninger for å gjøre dem. I all hovedsak er lekser ment som repetisjon og trening. I mange fag er mengdetrening viktig for at eleven skal lære stoffet skikkelig.
Vi ønsker at:
Lekser skal være knyttet opp mot det emnet som eleven jobber med på skolen.
Lekser skal gi eleven en opplevelse av mestring.
Lekser har et moderat omfang. Det er ikke meningen at eleven skal bruke flere timer på lekser hver dag, eller jobbe med lekser hele helgen.
Lekser skal forberede eleven til undervisningen som skal skje på skolen.
Vi ønsker ikke at:
Lekser blir gitt for at eleven skal tilegne seg nytt lærestoff hjemme. Å gi eleven ansvar for selv å gå igjennom nytt og krevende lærestoff er som regel demotiverende for eleven.
Lekser skal være så vanskelig at eleven ikke har mulighet til å få til leksen på egenhånd.
Leksen krever undervisning hjemme for å få gjennomført lekser.
Lekser tar så mye tid at det ikke er tid for eleven å være med venner på fritiden. Venner og fritidsaktivetter er som regel viktig for elevens generelle trivsel. Eleven er avhengig av god trivsel for å prestere på skolen.