Skolereglene ble vedtatt av skolestyret for Danielsen Barne- og Ungdomsskule Sotra den 22.09.2025 med hjemmel i privatskolelova § 5-2.
For at Danielsen Barne- og Ungdomsskule Sotra skal være en trivelig og god skole, må vi ha regler for god orden og oppførsel. «Ingen må søke sitt eget beste, men den andres beste» (1. Korinterbrev 10, 24). I forståelse med foreldrene, og i respekt for eleven, vil skolen formidle kunnskap og inspirere til læring og utvikling av hele mennesket. Målet er å utruste elevene for et godt og ansvarlig liv i hjem, samfunn og menighet.
Klassefellesskapet spiller en avgjørende rolle i den enkelte elevs danning og utvikling. Klassen som fellesskap har betydning for både trivsel og læring. I klassefellesskapet må vi tåle hverandre og respektere hverandres ulikheter. Vi etterstreber omsorg, nestekjærlighet og tilgivelse.
Skolereglene setter rammen for det sosiale fellesskapet. Dersom eleven ikke følger reglene på skolen, går det ofte ut over andre. I tillegg er det negativt for elevens eget læringsmiljø og utvikling. Det er derfor viktig at foreldre støtter skolens arbeid for å skape de beste forutsetningene for elevens utvikling og læring.
Elevene har rett til å ha et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring (Opplæringslova kap. 12). Elevene har rett til å bli behandlet med respekt og omtanke og har en tilsvarende plikt til å behandle andre med respekt og omtanke. Skolen skal følge opp dersom eleven ikke får oppfylt sin rett.
Vårt fellesskap skal ha et godt arbeids- og læringsmiljø preget av orden, respekt, trygghet og faglig fokus. Skolereglene skal bidra til å styrke disse målene.
Elevene plikter å følge opp reglene som står i Skolereglene § 4 og 5.
Skolereglene gjelder for Danielsen Barne- og Ungdomsskule Sotra. Skolereglene gjelder når skolen har ansvar for elevene. Dette innebærer alle typer undervisningslokaler, fellesrom, utearealer og skolevei. Det gjelder også når elevene har undervisning andre steder enn på skolens område, eller i arrangement der skolen er medvirkende, for eksempel leirskoler og skoleturer.
§ 3 Vurdering av elevens orden og oppførsel
Grunnlaget for vurdering i orden og i oppførsel er knyttet til i hvilken grad eleven opptrer i samsvar med ordensreglementet ved skolen (forskrift til privatskolelova § 6-3.)
På ungdomsskolen settes det karakterer i orden og oppførsel. Karakterene i orden og oppførsel vil som hovedprinsipp bli satt ned ved gjentatte brudd på en eller flere regler. Karakterene kan også settes ned ved enkelthendelser dersom det gjelder et spesielt grovt brudd på skolereglene. Brudd på skolereglene dokumenteres med orden- og oppførselsmeldinger.
· møte presist
· gi melding, via foreldre, om fravær som skyldes helsegrunner så snart det er praktisk mulig
· møte forberedt til opplæringen og ha med nødvendig utstyr
· gjøre arbeid hjemme og på skolen til rett tid og overholde frister
· være deltakende i undervisningen
· stille på skolen med oppladet iPad
· holde orden på eget utstyr og utstyr som eleven disponerer på skolen
· holde seg innenfor det området som blir bestemt til å være uteområde
· behandle medelever, ansatte og andre som elevene møter i skolehverdagen med respekt uansett kjønn, nasjonalitet, religion, livssyn, seksuell orientering m.m.
· bidra til et godt læringsmiljø
· følge skolens regler for fravær, herunder skulk
· rette seg etter beskjeder fra skolens ansatte
· ta godt vare på skolens eiendeler
· elevene skal bare bruke smartklokke/mobiltelefon/headset eller annet privat, elektronisk utstyr i samråd med lærer. Dersom elever har med mobil på skolen, skal denne oppbevares i mobilhotell.
· vise nettvett og følge skolens regler for bruk av digitalt utstyr
· opptre høflig og unngå stygt språk og banning
· behandle andres eiendeler med respekt
· forstyrre og lage uro i undervisningen
· å fuske eller forsøke å fuske
· å ha med og drikke energidrikk, brus, vape, tobakk eller snus
· mobbing
· hærverk
· å utøve eller true med fysisk vold
· å ha med eller benytte farlige gjenstander som f.eks. kniver og våpen
· å ha med, bruke eller være påvirket av alkohol, narkotika eller andre rusmidler
· Muntlig tilbakemelding til elev
· Skriftlig melding til foreldre
· Holdes borte fra andre elever i friminutt
· Gjensitting etter skoletid
· Tilstedeværelse på skolen utenom skoletid for samtale eller for å rette opp skader som eleven er ansvarlig for.
· Beslagleggelse av uønskede gjenstander i henhold til § 4 og 5
· Bortvisning fra undervisning i inntil to timer
· Bortvisning for inntil en dag på barnetrinnet, eller inntil tre dager på ungdomstrinnet*
· Klassebytte*
· Bytte av skole* (privatskolelova § 3.3)
· Krav om erstatning
Ansatte på skolen kan gripe inn fysisk mot en elev for å stoppe eller avverge at en elev:
· krenker en annen person fysisk eller psykisk
· utsetter seg selv for fysisk fare
· skader eiendom
· viser en oppførsel som er sterkt fornedrende for seg selv
· vesentlig forstyrrer opplæringen til andre elever
Fysisk inngripen kan kun brukes når andre tiltak ikke er tilstrekkelige.
Ansatte har ikke lov til å gripe inn fysisk for å straffe elever, eller å fortsette å gripe inn fysisk etter at skaden er avverget. Det fysiske inngrepet skal ikke gå lenger enn det som er nødvendig, og må stå i et rimelig forhold til interessene den ansatte forsøker å beskytte.
Fysisk refsing og kollektiv avstraffelse er ikke tillatt. Pålagt arbeid for å rette opp skade er ikke å betrakte som fysisk refsing. Eleven plikter å overholde ilagte sanksjoner. Ved manglende overholdelse kan eleven ilegges nye sanksjoner.
* Sanksjonene merket stjerne er å anse som enkeltvedtak, og må følge saksbehandlingsreglene for enkeltvedtak i forvaltningsloven.
Ulovlige gjenstander etter dette reglementet overleveres til politiet. Andre beslaglagte gjenstander tilbakeleveres til eleven, eller elevens foreldre.
Læreren kan utvise en elev fra egen undervisning i en opplæringsøkt, avgrenset til to timer. Bortvisning fra skolen inntil tre dager på ungdomstrinnet, eller inntil en dag på barnetrinnet. Rektor vedtar bortvisning ut over to timer, etter å ha rådført seg med elevens lærere. Eleven og foresatte har rett til å uttale seg i bortvisningssaker. Andre tiltak og sanksjoner skal være vurdert først. Rektor sitt vedtak er et enkeltvedtak.
Ved skade eller hærverk på skolens bygninger og/eller eiendeler kan eleven i tillegg til å bli ilagt andre sanksjoner i skolereglene, også bli erstatningsansvarlig, jf. skadeserstatningsloven §1-1. Foresatte kan bli erstatningsansvarlig etter skadeserstatningsloven §1-2, andre ledd.
Skolen vil normalt anmelde straffbare forhold til politiet. Ved tyveri av elevens eiendeler må foreldre anmelde forholdet til politiet.
Behandlingen av brudd på skolereglene følger reglene i privatskolelova § 3-9 og saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven kap. III – kap. VI.
Skolen plikter å påse at saken er så godt opplyst som mulig, og at en eventuell sanksjon ilegges på et grunnlag som er forsvarlig i forhold til regelbruddets karakter. Eleven skal ha fått mulighet til å forklare seg muntlig for den som skal ta avgjørelsen.
Avgjørelsen skal begrunnes (ved avgjørelse av særlig betydning skal begrunnelsen gis skriftlig).
Før avgjørelse om bortvisning blir fattet, skal skolen ha vurdert om det er mulig å bruke andre reaksjoner eller hjelpetiltak.
I alvorlige saker skal foreldre eller foresatte varsles så langt det er mulig.
Ved alvorlige regelbrudd der det er aktuelt å benytte sanksjoner som bortvisning, permanent bytte av klasse eller skole, må det fattes enkeltvedtak etter forvaltningsloven § 2 b.