Skoleregler
(Ordensreglement)
Skoleregler (Ordensreglement)
Ordensreglementet ble vedtatt av skolestyret for Danielsen Barne- og Ungdomsskule den 03.04.2017 med hjemmel i friskolelova § 3-9.
§ 1 Formål
For at Danielsen Barne- og Ungdomsskule skal være en trivelig og god skole, må vi ha regler for god orden og adferd. ”Ingen må søke sitt eget beste, men den andres beste” 1.Korinterbrev 10, 24. I forståelse med foreldrene og i respekt for eleven vil skolen formidle kunnskap, inspirere til læring og utvikling av hele mennesket. Målet er å utruste elevene for et godt og ansvarlig liv i hjem, samfunn og menighet. Skolehverdagen skal ha et godt arbeids- og læringsmiljø preget av orden, trivsel, respekt, trygghet og faglig fokus. Reglementet skal bidra til å styrke dette målet.
Elevene har rett til å ha et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring, (opplæringsloven § 9a-1). Elevene har en rett til å bli behandlet med respekt og omtanke og har en tilsvarende plikt til å behandle andre med respekt og omtanke. Skolen skal følge opp dersom eleven ikke får oppfylt sin rett.
Elevene plikter å følge opp reglene som står i ordensreglementets § 4 og 5.
§ 2 Virkeområde
Skolereglementet gjelder for Danielsen Barne- og Ungdomsskule. Reglementet gjelder når skolen har ansvar for elevene. Dette innebærer alle typer undervisningslokaler, fellesrom, utearealer og skolevei. Det gjelder også når elevene har undervisning andre steder enn på skolens område eller i arrangement der skolen er medvirkende, for eksempel leirskoler og skoleturer.
§ 3 Vurdering av elevens orden og adferd
Vurdering i orden og adferd skal foretas ut fra reglene om orden og adferd i dette reglementet. Elevens orden og adferd kan ikke vurderes ut fra andre vurderingsgrunnlag enn dette. (Forskrift til friskolelova § 3-5) Karakterene i orden og adferd vil som hovedprinsipp bli satt ned ved gjentatte brudd på en eller flere regler. Karakterene kan også settes ned ved enkelthendelser dersom det gjelder et spesielt grovt brudd på reglementet. Brudd på ordensreglementet dokumenteres med orden- og adferdsmeldinger.
§ 4 Regler for orden
Elevene skal vise alminnelig god orden, herunder:
møte presist
gi melding, via foreldre, om fravær som skyldes helsegrunner så snart det er praktisk mulig
møte forberedt til opplæringen og ha med nødvendig utstyr
gjøre arbeid hjemme og på skolen til rett tid og overholde frister
være deltagende i undervisningen
bruke digitale verktøy/media utelukkende bare etter avtale med lærer
holde orden på eget utstyr, eller utstyr som eleven disponerer på skolen.
behandle andres eiendeler med respekt.
holde seg innenfor det området som blir bestemt til å være uteområde.
opptre høflige og unngå dårlig språk
§ 5 Regler for oppførsel
Elevene skal vise alminnelig god oppførsel, herunder:
behandle medelever, ansatte og andre som elevene møter i skolehverdagen med respekt uansett kjønn, nasjonalitet, religion, livssyn, seksuell orientering m.m.
bidra til et godt læringsmiljø
følge skolens regler for fravær, herunder skulk
rette seg etter beskjeder fra skolens ansatte
ta godt vare på skolens eiendeler
elevene skal bare bruke mobiltelefon eller annet privat elektronisk utstyr i samråd med lærer. Dersom elever har med mobil på skolen, skal denne oppbevares i mobilhotell.
vise nettvett og følge skolens regler for bruk av digitalt utstyr.
§ Adferd som ikke aksepteres:
forstyrre og lage uro i undervisningen
å fuske eller forsøke å fuske
å ha med og bruke tobakk eller snus
mobbing
hærverk
å utøve eller true med fysisk vold
å ha med eller benytte farlige gjenstander som f.eks. kniv, våpen av ulike slag og laserpenn
å ha med, bruke eller være påvirket av alkohol, narkotika eller andre rusmidler
§ 6 Mulige sanksjoner ved brudd på reglene for orden og adferd
Muntlig tilbakemelding til elev.
Skriftlig melding til foreldre
Holdes borte fra andre elever i friminutt
Gjensitting før eller etter skoletid
Tilstedeværelse på skolen utenom skoletid for samtale eller for å rette opp skader som eleven er ansvarlig for.
Beslagleggelse av uønskede gjenstander i henhold til § 4 og 5
Bortvisning fra undervisning i inntil to timer
Bortvisning for inntil en dag på barnetrinnet, eller inntil tre dager på ungdomstrinnet*
Klassebytte*
Bytte av skole* (Friskolelova §3.3)
Krav om erstatning
Fysisk refsing og kollektiv avstraffelse er ikke tillatt. Pålagt arbeid for å rette opp skade, er ikke å betrakte som fysisk refsing. Eleven plikter å overholde ilagte sanksjoner. Ved manglende overholdelse kan eleven ilegges nye sanksjoner.
* Sanksjonene merket stjerne, er å anse som enkeltvedtak, og må i følge saksbehandlingsreglene for enkeltvedtak i forvaltningsloven.
§ 6.1 Nærmere om beslagleggelse
Ulovlige gjenstander overleveres til politiet. Andre beslaglagte gjenstander tilbakeleveres til eleven eller elevens foreldre.
§ 6.2 Nærmere om bortvisning
Læreren kan utvise en elev fra egen undervisning i en opplæringsøkt, avgrenset til to timer. Bortvisning fra skolen inntil tre dager på ungdomstrinnet, eller inntil en dag på barnetrinnet. Rektor vedtar bortvisning ut over to timer, etter å ha rådført seg med elevens lærere. Eleven og foresatte har rett til å uttale seg i bortvisningssaker. Andre tiltak og sanksjoner skal være vurdert først. Rektor sitt vedtak er et enkeltvedtak.
§ 6.3 Nærmere om erstatningskrav
Ved skade eller hærverk på skolens bygninger og/eller eiendeler kan eleven i tillegg til å bli ilagt andre sanksjoner i ordensreglementet, også bli erstatningsansvarlig, jf. Skadeserstatningsloven §1-1. Foresatte kan bli erstatningsansvarlig etter skadeserstatningsloven §1-2, andre ledd.
§ 6.4 Anmeldelse av straffbare forhold
Skolen vil normalt anmelde straffbare forhold til politiet. Ved tyveri av elevens eiendeler må foreldre anmelde forholdet til politiet.
§ 7 Saksbehandling
Behandlingen av brudd på ordensreglementet følger reglene i friskolelova § 3-9 og § 3-10, og saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven kap. III – kap. VI.
skolen plikter å påse at saken er så godt opplyst som mulig, og at en eventuell sanksjon ilegges på et grunnlag som er forsvarlig i forhold til regelbruddets karakter. Eleven skal ha fått mulighet til å forklare seg muntlig for den som skal ta avgjørelsen.
Avgjørelsen skal begrunnes (ved avgjørelse av særlig betydning skal begrunnelsen gis skriftlig).
Før avgjørelse om bortvisning blir fattet, skal skolen ha vurdert om det er mulig å bruke andre reaksjoner eller hjelpetiltak.
I alvorlige saker skal foreldre eller foresatte varsles så langt det er mulig.
7.1 Enkeltvedtak
Ved alvorlige regelbrudd der det er aktuelt å benytte sanksjoner som bortvisning, permanent bytte av klasse eller skole, må det fattes enkeltvedtak etter forvaltningsloven § 2 b.
Vi har lest og gått gjennom skolereglementet sammen:
Dato:_________________
Underskrift elev: _____________________________________
Underskrift foreldre/foresatte ___________________________
Godkjent i styret 03.04.2017