Skoleregler

(Ordensreglement)

Skoleregler (Ordensreglement)

Ordensreglementet ble vedtatt av skolestyret for Danielsen Barne- og Ungdomsskule  den 03.04.2017 med hjemmel i friskolelova § 3-9.


§ 1 Formål

For at Danielsen Barne- og Ungdomsskule skal være en trivelig og god skole, må vi ha regler for god orden og adferd. ”Ingen må søke sitt eget beste, men den andres beste” 1.Korinterbrev 10, 24. I forståelse med foreldrene og i respekt for eleven vil skolen formidle kunnskap, inspirere til læring og utvikling av hele mennesket. Målet er å utruste elevene for et godt og ansvarlig liv i hjem, samfunn og menighet. Skolehverdagen skal ha et godt arbeids- og læringsmiljø preget av orden, trivsel, respekt, trygghet og faglig fokus. Reglementet skal bidra til å styrke dette målet.

Elevene har rett til å ha et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring, (opplæringsloven § 9a-1). Elevene har en rett til å bli behandlet med respekt og omtanke og har en tilsvarende plikt til å behandle andre med respekt og omtanke. Skolen skal følge opp dersom eleven ikke får oppfylt sin rett.

Elevene plikter å følge opp reglene som står i ordensreglementets § 4 og 5.


§ 2 Virkeområde

Skolereglementet gjelder for Danielsen Barne- og Ungdomsskule. Reglementet gjelder når skolen har ansvar for elevene. Dette innebærer alle typer undervisningslokaler, fellesrom, utearealer og skolevei. Det gjelder også når elevene har undervisning andre steder enn på skolens område eller i arrangement der skolen er medvirkende, for eksempel leirskoler og skoleturer.


§ 3 Vurdering av elevens orden og adferd

Vurdering i orden og adferd skal foretas ut fra reglene om orden og adferd i dette reglementet. Elevens orden og adferd kan ikke vurderes ut fra andre vurderingsgrunnlag enn dette. (Forskrift til friskolelova § 3-5) Karakterene i orden og adferd vil som hovedprinsipp bli satt ned ved gjentatte brudd på en eller flere regler. Karakterene kan også settes ned ved enkelthendelser dersom det gjelder et spesielt grovt brudd på reglementet. Brudd på ordensreglementet dokumenteres med orden- og adferdsmeldinger.


§ 4 Regler for orden

Elevene skal vise alminnelig god orden, herunder:

 

§ 5 Regler for oppførsel

Elevene skal vise alminnelig god oppførsel, herunder:


§ Adferd som ikke aksepteres:


§ 6 Mulige sanksjoner ved brudd på reglene for orden og adferd


Fysisk refsing og kollektiv avstraffelse er ikke tillatt. Pålagt arbeid for å rette opp skade, er ikke å betrakte som fysisk refsing. Eleven plikter å overholde ilagte sanksjoner. Ved manglende overholdelse kan eleven ilegges nye sanksjoner.

* Sanksjonene merket stjerne, er å anse som enkeltvedtak, og må i følge saksbehandlingsreglene for enkeltvedtak i forvaltningsloven.


§ 6.1 Nærmere om beslagleggelse

Ulovlige gjenstander overleveres til politiet. Andre beslaglagte gjenstander tilbakeleveres til eleven eller elevens foreldre.


§ 6.2 Nærmere om bortvisning

Læreren kan utvise en elev fra egen undervisning i en opplæringsøkt, avgrenset til to timer. Bortvisning fra skolen inntil tre dager på ungdomstrinnet, eller inntil en dag på barnetrinnet. Rektor vedtar bortvisning ut over to timer, etter å ha rådført seg med elevens lærere. Eleven og foresatte har rett til å uttale seg i bortvisningssaker. Andre tiltak og sanksjoner skal være vurdert først. Rektor sitt vedtak er et enkeltvedtak.


§ 6.3 Nærmere om erstatningskrav

Ved skade eller hærverk på skolens bygninger og/eller eiendeler kan eleven i tillegg til å bli ilagt andre sanksjoner i ordensreglementet, også bli erstatningsansvarlig, jf. Skadeserstatningsloven §1-1. Foresatte kan bli erstatningsansvarlig etter skadeserstatningsloven §1-2, andre ledd.


§ 6.4 Anmeldelse av straffbare forhold

Skolen vil normalt anmelde straffbare forhold til politiet. Ved tyveri av elevens eiendeler må foreldre anmelde forholdet til politiet.

§ 7 Saksbehandling

Behandlingen av brudd på ordensreglementet følger reglene i friskolelova § 3-9 og § 3-10, og saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven kap. III – kap. VI.


7.1 Enkeltvedtak

Ved alvorlige regelbrudd der det er aktuelt å benytte sanksjoner som bortvisning, permanent bytte av klasse eller skole, må det fattes enkeltvedtak etter forvaltningsloven § 2 b.

Vi har lest og gått gjennom skolereglementet sammen:

 


Dato:_________________

 


Underskrift elev: _____________________________________         



Underskrift foreldre/foresatte ___________________________


 

Godkjent i styret 03.04.2017